Stay Home and Enjoy AB's köpvillkor

Konsumentköplagen (1990:032) och Lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal (Distanshandelslagen) innehåller utförliga i allmänhet tvingade regler om dina rättigheter som konsument. Oavsett hur du handlar hos oss är nedanstående köpevillkor komplement till dessa lagar och är de bestämmelser som gäller mellan oss stayhome.se och dig. Vi följer Dataskyddsförordnigen GDPR. Det övergripande syftet för den nya Dataskyddsförordningen är att stärka skyddet för den enskilda individen.


1. Köp

1.1 Träffande av avtal
Vid beställning, via Internet, träffas avtal om köp när du väljer att bekräfta köp i kassan. Orderbekräftelse genereras sedan automatiskt utan manuell översyn. Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. uppenbart lågt och felaktigt pris eller tryckfel) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering eller anser att produktinformationen är felaktig får du självklart välja att avboka din order utan kostnad. Vi förbehåller oss även rätten att inte genomföra och därmed makulera en beställning om en vara sålt slut på lager, eller vid tekniska problem som medfört saldofel/slutsåld vara på vår sida, samt vid tekniska problem som medfört en felaktig prissättning.

Vid beställning kan avtal endast ingås på svenska. stayhome.se ingår endast avtal med myndig person, alternativt omyndig med målsmans medgivande.
Alla varor är stayhome’s egendom tills vi erhållit full betalning. Alla falska beställningar eller bedrägeriförsök kommer omedelbart att polisanmälas.


1.2 Ändring av order
Om din order redan är skickad har vi ingen möjlighet att göra några ändringar eller tillägg. Ändringar och tillägg måste därför göras innan din order skickas från stayhome.se

1.3 Minst orderbelopp
Vi tar emot alla orders utan lägsta orderbelopp.

1.4 Ångerrätt

Enligt Distanshandelslagen har du som konsument alltid 14 dagars ångerrätt. Vi går dock ett steg längre och lämnar 60 dagars ångerrätt räknat från orderdatum. Det innebär att om du köper en vara hos oss via telefon eller Internet, har du möjlighet att ångra köpet inom 60 dagar undantaget special/måttbeställda eller tillklippta varor som tillverkas på beställning, för dessa varor gäller ej ångerrätt.

 

Som kund betalar du själv eventuell returfrakt, och ångrad produkt ska alltid returneras i väsentligen oförändrat skick nedpackad i originalförpackning med tillhörande emballage. Konsumenten ansvarar för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss betalar vi tillbaka ditt köpbelopp senast inom 30 dagar. 

 

Företag har inte rätt att returnera en produkt enligt Köplagen när du handlar via telefon eller Internet. Ångerrätt gäller endast vid konsumentköp och där varan brukas i privat/hem-miljö. 

 

Om du vill returnera något så måste du e-posta oss innan för instruktioner till [email protected].

[Till början]

 

2. Priser och betalning

2.1 Pris
I priserna ingår moms exklusive frakt. Fraktkostnad 69:- till paketombud läggs till i kassan och syns i slutsumman innan man godkänner sitt köp. För leverans utanför Sverige var vänlig att kontakta oss för prisuppgift. Självklart ordnar vi leveranser utanför Sverige, inom EU. Efter att beställningen bekräftats kan priserna endast ändras på grund av omständigheter som räknas som force majuare, t.ex. krig, strejk, naturkatastrofer etc. Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. uppenbart lågt och felaktigt pris eller tryckfel) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering eller anser att produktinformationen är felaktig får du självklart välja att avboka din order utan kostnad. Vi förbehåller oss även rätten att inte genomföra och därmed makulera en beställning om en vara sålt slut på lager, eller vid tekniska problem som medfört saldofel/slutsåld vara på vår sida, samt vid tekniska problem som medfört en felaktig prissättning.

2.2 Betalsätt
Du kan välja mellan följande betalsätt:

 

Fakturabetalning - Du kan välja att betala via Faktura via vår betallösning hos Klarna. Vid fakturaköp gör Klarna en kreditkontroll om det är första gången du betalar via Klarna, eller om det gått en längre tid sedan senaste köpet via Klarna.

 

Direktbanksbetalning - för dig som är ansluten till Internetbanken hos SEB, Swedbank, Nordea eller Svenska Handelsbanken. När du väljer att genomföra ett köp slussas du till din Internetbank där du får logga in på vanligt sätt. Pengarna dras sedan direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

 

Kortbetalning (Bank/Kreditkort) - för dig som har VISA eller Mastercard, dock ej kort som är utfärdade av en utländsk bank. Fyll i ditt kortnummer och kortets giltighetstid. Pengarna reserveras på ditt konto när du lägger ordern och dras från kontot vid leveranstillfället. Vi använder oss av 3D Secure. Det är en global säkerhetsstandard som är framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Överföringen av pengarna sker med SSL-kryptering. Det innebär att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter.

Vi samarbetar med Klarna för ovanstående betalningssätt, Klarnas allmänna villkor gäller vid köp i Kassan.

2.3 Återbetalning
Eventuella återbetalningar görs i första hand till ditt bankkonto, personkonto eller bankgirokonto. Återbetalningen ska ske till dig inom 30 arbetsdagar från att vi mottagit och godkänt din retur. Vi kan endast utföra återbetalning på samma sätt och till samma konto som användes vid köptillfället.
Du som konsument har också rätt att få tillbaka dina pengar inom 30 dagar om du häver ett normalt köp.

[Till början]

 

3. Leverans villkor

3.1 Fraktpriser
Alla våra orders inom Sverige kostar 69kr i fraktavgift till paketombud. Mindre paket går till paketombud. Större varor som vissa skrymmande lyktstolpar, stora tunga möbler/möbelgrupper och skrymmande trädgårdsmöbler skickas med hemleverans utan extra kostnad (69:- frakt gäller i dessa fall). Det som avgör om paketet kan skickas till ombud eller inte är paketombudens villkor för vikt och volym, viktgränsen är 20kg / paket.

 

Önskas Hemleverans 595:-, eller Företagsleverans 295.- väljs detta i kassan. (leverans sker dagtid efter avisering och kvittens av mottagaren krävs alltid, företagspaket aviseras Ej).

3.2 Leveranstid
Normal leveranstid är 1-3 arbetsdagar efter det att vi har mottagit din beställning. Varor som inte finns i lager, utan måste beställas från leverantör får en längre leveranstid. Detta anges i så fall på respektive artikel, se "Tillgänglighet". Du som konsument har rätt att häva ditt köp utan kostnad om vi inte uppfyller angiven leveranstid för respektive artikel. Vid ev försening kontaktar vi dig för konsultation för att komma överens om hur du vill göra med beställningen. Med leveranstid menas när ordern skickas från oss eller någon av våra leverantör, och gäller helgfria vardagar samt räknas från nästkommande vardag.

 

Notera att tillval av Hemleverans kan innebära längre leveranstid då dessa orders hanteras manuellt, och speditörerna har en lite långsammare hantering av dessa tjänster.

 

StayHome strävar efter att hålla nere vår miljöpåverkan, vi försöker därför alltid samleverera varorna på samma order om möjligt, detta innebär att om flera varor köps varav vissa har längre leveranstid eller är beställningsvara, så skickas allt samtidigt, önskar du som kund delleverans så meddela oss detta.


3.3 Leveranssätt
1. Vid små försändelser använder vi normalt Schenker paket Ombud, Posten paketombud eller DHL Servicepoint som levererar försändelsen till ombud/utlämningsställen. Leverans sker till det närmaste Prioriterade* ombud kopplat till er adress som har ledig hyllplats, detta styrs av speditören och är inget vi kan styra vid bokningen av frakten. Under högsäsong t.ex Jul/BlackFriday kan detta innebära att paketet hamnar hos ett ombud som ligger lite längre bort mot ert ordinarie Prioriterade* ombud. Detta kan även inträffa vid andra tillfällen när ett eller flera ombud har brist på utrymme vid tiden för fraktbokningen. Vilka ombud som finns i er närhet går att läsa om på respektiva speditörs hemsida. *Prioriterade ombud är det ordinarie ombud som är kopplat av speditören till er gatuadress och postnummer.

 

2. Om flera varor köps från olika leverantörer/tillverkare, så levereras ordern i separata försändelser. Dessa kan komma att levereras vid olika tidpunkter och till olika paketombud beroende på vilken transportör vår leverantör anlitar för transporten.

3. Större kollin (ex vissa skrymmande/mycket tunga varor >20kg) skickas med Schenker, Posten eller DHL med hemleverans. Fraktbolaget aviserar via SMS/Telefon före utkörning. Notera att Hemleverans kan innebära längre leveranstid då dessa orders hanteras manuellt, och speditörerna har en lite långsammare hantering av dessa tjänster.

4. Avisering sker via SMS, e-post eller brev. Påminnelseavisering sker inom några dagar om paketet ej är hämtat.

3.4 Hämtningstid.
Outlösta paket returneras från ditt ombud till StayHome efter 7-14 dagar.
I dessa fall debiteras du som köpare 350 kr för täckning av våra extra kostnader.

När varorna skickas med Hemleveras är det mycket viktigt att du som mottagare finns hemma på aviserad tid, finns ingen på plats när transportören skall leverera godset står du som mottagare för de kostnader som uppstår för bomkörning och transporter, detsamma gäller om du som mottagare nekar leveransen.

3.5 Transportskador/Felexpediering

Om emballaget är skadad vid leveranstillfället måste varan inuti omgående synas så den ej är skadad. Är även varan skadad skall detta anmälas omgående till Transportören samt sedan till vår kundtjänst, [email protected]. Vi önskar alltid foto på ev transportskador eller reklamationer. För att skadan skall kunna anmälas gentemot transportören behöver transportskadan anmälas till denne inom 3 arbetsdagar. Kontakta oss sedan med det ärendenummer ni fått från transportören så hjälper vi er med ärendet och ev. omleverans av ny vara.

 OBS: Skicka inte tillbaka några varor till oss innan ni mailat och fått en instruktion om din reklamation.

För att vi skall kunna reklamera och godkänna en reklamation av en transportskada ska du kontrollera emballaget så fort du tar emot paketet. Om skadan är synlig skall detta anmälas omgående direkt till chauffören eller transportören. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen till transportbolaget ska kunna hanteras korrekt. Hämtar du ut din vara hos ett paketombud och du misstänker att den är transportskadad så påpeka detta alltid direkt vid utlämningen så även ombudet noterar detta till fraktbolaget.

En produkt som är felaktigt expedierad skall anmälas snarast möjligt till vår Kundtjänst. En produkt som vi har konstaterat är felexpedierad vid leveranstillfället byter vi ut snarast och kostnadsfritt.
[Till början]

 

4. Reklamationer och returer

4.1 Felaktig/trasig vara
Om du fått en felaktig eller trasig vara så ber vi dig att e-posta oss på [email protected]. Vi skickar då ut en ny vara eller reservdel (t.ex. en skruv om det endast är den som felat). Om problemet inte går att åtgärda med reservdel så skickar vi ut en retursedel. Du som konsument ersätts för eventuella fraktkostnader (returfrakt) vid godkänd reklamation.

4.2 Retur
Om du vill returnera något så måste du alltid e-posta oss innan för instruktioner om fraktsätt och returadress, maila då till [email protected] för mer information.


4.4 Tvist
Vid ev tvist kommer vi följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

[Till början]



5. Cookies

5.1 Cookies
En cookies (kaka) är en liten textfil som våran och många andra webbplatser sparar på din dator och den krävs för att vår websida skall fungerar och att du skall kunna lägga order.

5.2 Mer information
Läs vår hela information om cookies här eller skicka en fråga till [email protected].

[Till början]



6. Hantering av personuppgifter

6.1 Personuppgift
Det sätt vi hanterar information följer Dataskyddsförordningen GDPR.

Vi begär endast den information som krävs för att kunna hantera din order och dig som kund på bästa sätt.
Informationen hanteras endast av oss och de partners som krävs för att kunna hantera genomfört köp, order och leverans. Exempelvis är det i vårt fall Klarna som hanterar betalningarna, vi som hanterar din order och våra leverantörer som skickar ut varorna med något av våra transportbolag.

Du som kund kan begära att få:
- ett utdrag av registrerade uppgifter
- era registrerade uppgifter ändrade
- registrerade uppgifter raderade

Vi förbinder oss att inte på något sätt sälja vidare, förmedla eller lämna ut era uppgifter till obehäriga.

När du genomför ett köp i vår kassa samtycker du till att vi får använda dina angivna adressuppgifter. Detta enligt dessa villkor samt Klarnas köpevillkor. Detta för att kunna hantera och leverera din order. Vissa adressuppgifter kommer att behöva förmedlas till våra leverantörer och transportbolag.

Vi behåller dina uppgifter i 3 år för att kunna hantera ev returer eller reklamationer.

6.2 E-post
På samma sätt medverkar vi inte till att skicka skräppost. Som kund till oss får ni mail kring er beställning, betalning, leveransavisering eller faktura.
Ni kan också få information och nyhetsbrev direkt kopplade till vårt erbjudande och verksamhet.
Vid sådana nyhetsbrev som genereras per automatik kan ni enkelt avboka/avprenumerera er via en länk längst ner i nyhetsmailet.

Om du vill registrera dig för våra nyhetsbrev så väljer du att bocka i denna ruta i vår kassa. Det är ett aktivt val av dig. Du kan även registrera dig på vår sida StayHome.se om du vill prenumera på dessa nyhetsbrev. Om du aktivt har valt detta samtycker du att vi får göra mailutskick till dig.

Vi säljer aldrig vidare några mailadresser.

6.3 Personuppgiftsansvarig
Ansvarig för personuppgifter är företagets VD Anna Giss, kontakta henne gärna för frågor på E-postadress [email protected].

[Till början]